• column1_ageeth

    Ageeth Jorna

    Directeur van Basisacademie en Lekker Werken. Coach en trainer die helderheid en structuur creëert door heel veel vragen te stellen. Ze weet dromen te concretiseren en haalbaar te maken. Vakvrouw met hart voor mensen.

    thumb_icon_extrainfo

    Veronique, Trea en Herco: ze huizen onder één dak en hebben een passie voor het maken van (online) magazines. Hun wens: meer magazines maken. Maar is dat wel een haalbaar idee? Om daar goed over na te denken hebben ze mij ingeschakeld. Van een nulnummer naar strategisch adviseren De eerste sessie. We beginnen met een stevige lunch aan de eettafel. De liefde voor het product is duidelijk aanwezig. Ik krijg kleurige magazines te zien en hoor ideeën ‘voor ons nulnummer’. Huhhh? ‘Ja, we gaan zelf een relatiemagazine maken voor ons eigen klantennetwerk. Want wat is een betere manier om te laten zien wat je kunt, dan een eigen blad te presenteren?!’ Daar zit wat in. Toch kap ik het gesprek af. Een mooi blad maken, dat zit hier wel goed. Maar valt er ook een boterham mee te verdienen? Wie zou zo’n blad willen? Wat levert het aan klanten op? Daar wil ik het vandaag over hebben.

    Terwijl de bordjes naar de keuken gebracht worden, plakken we een paar grote flaps op de muur met de vraag: Welk probleem los je bij klanten op met een relatiemagazine? Potentiële klanten passeren de revue. Er wordt druk gefilosofeerd. De flaps raken vol – over merkentrouw, respons, klantenbinding, diepte van segmenteren, identiteit en imago, koopdrempels… En dan valt het kwartje: Veronique en Trea merken wat ze eigenlijk aan het doen zijn: dit is geen blad maken, maar gesprekspartner zijn voor de klant, meedenken over de communicatiestrategie, helpen doelen te realiseren. En Herco zoekt daarbij intelligente online middelen die de klant rendement gaan opleveren. Bladen maken is geen doel, maar blijkt een middel. Ik begin langzaam overtuigd te raken.

    Ageeth Jorna, Lekker-Werken

  • Erik van der Velde

    Eigenaar van Goedgevondenworden.nl. Zorgt ervoor dat jouw website bovenaan in Google komt. Gaat voor snelle resultaten, is professioneel, betrouwbaar, innovatief en deskundig.

    thumb_icon_extrainfo
    Erik van der Velde; Google en de kunst van verleiden

    Je hebt een mooie website. Aantrekkelijk vormgegeven, mooie foto's, geweldige producten en een goed verhaal. Van bestaande klanten krijg je positieve reacties. Toch blijkt de website niet aan de verwachtingen te voldoen. Nieuwe opdrachten blijven uit.


    Wat nu? Zorg dat je gevonden wordt in Google. Waarom komen potentiële klanten altijd bij je concurrent uit? Hoe komen zij bovenaan in Google? Het antwoord is simpel: je concurrent weet bezoekers te verleiden met de juiste zoekwoorden. Dat kun jij ook! Vraag aan je klanten waar jij in uitblinkt en welke zoektermen je klanten gebruiken om een website zoals die van jou te vinden. Kijk goed naar je concurrenten. Hoe presenteren zij zich en wat kun jij daarvan leren?

    Een tekstschrijver zorgt vervolgens voor de juiste webteksten. Zodat je zoektermen op een natuurlijke manier in je website te vinden zijn. Ook in de broncode achter de leesbare tekst, moeten deze zoektermen goed ingevoerd worden. Een andere populaire manier om hoog in Google te eindigen is linkbuilding. Vraag aan branchegenoten of ze met je willen linken. Natuurlijk heb je op je eigen site ook een aantal linkverwijzingen. Google zal je website belonen met een hogere positie voor de zoektermen waar je op gefocust hebt. Bovendien zal je website nu rechtstreeks bezoekers krijgen via de links op de andere websites, buiten Google om dus.

    Is het dan zo eenvoudig? Ja en nee. Vergeet niet dat je concurrenten ook hoog in Google willen eindigen en dus gebruik maken van dezelfde technieken. Laat je niet in de verleiding brengen om hetzelfde te doen als alle anderen. Zorg ervoor dat je website goed toegankelijk en gebruikersvriendelijk is. Uiteraard blink je uit in goede content die je regelmatig ververst. Met de juiste zoekwoorden, aantrekkelijke content en een mooie vormgeving zullen potentiële klanten je snel weten te vinden en voor nieuwe opdrachten zorgen. Google helpt je een eind op weg, maar de echte verleiding zit natuurlijk in je product en de service. Daar kan niemand tegenop!

  • Ria Bremer

    Journaliste en presentatrice, van o.a. Stuif es in, Vinger aan de pols en Netwerk.

    Is betrokken bij veel organisaties en projecten binnen de gezondheidszorg. Maakte, i.s.m. Studio Veer, twee boeken over SAM: Het alfabet van Sam en SAM: 19 jaar aan de zijlijn van een bijzonder leven.

    thumb_icon_extrainfo
    Ria Bremer; Google en de kunst van verleiden

    Op mijn eerste werkdag werd ik direct op pad gestuurd. Naar Leeuwarden. Naar de jaarlijkse grote Friese stamboekveekeuring. Niet om een verhaal te schrijven. Nee. ‘Je gaat luisteren naar iedereen die je maar iets wil vertellen. Morgenochtend op de redactievergadering meld je wat je allemaal gehoord hebt.’

    Het leverde een paginagroot verhaal op. Ik was net twintig. De tijd van de wijde petticoat. Soms drie lagen stof met daaroverheen een rok in het zogenaamde Brigitte Bardot-ruitje. Daar liep ik dan, tussen de koeien en de met snelle, slanke en dunne rietjes snijdende koeienkopers uit de hele wereld. Ze kwamen vooral uit de Emiraten. Die waren namelijk dol op dat Friese stamboekvee. Ze wilden natuurlijk wel weten wat voor vlees ze in de kuip hadden. Dus tikten ze veelvuldig met hun scherpe stokjes tegen de kont van de koe. En ja, voor zo’n vrolijke Friese deerne, in zo’n wijd rokje, was zo’n stokje ook niet mis. Het contact was snel gelegd. Mijn opdracht was luisteren en wat ik hoorde leverde een leuk verhaal op. Als het niet bij luisteren was gebleven zat ik nu misschien nog ergens in Dubai.

    Journalistiek. Voor de krant, de radio, de televisie of de nieuwe media. Ten Cate heeft voor mij de basis gelegd. Joop Lücker, hoofdredacteur Volkskrant, deed de rest toen ik daar ging werken. Natuurlijk. Het harde nieuws. Dat is achter de feiten aan hollen. Maar de echte journalist maakt zelf nieuws. Door te luisteren. Door contacten te leggen en door te netwerken.

    Ik vertel de nieuwe generatie journalisten nog steeds het verhaal van Ten Cate en Lücker. ‘Als je terugkomt van een klus dan vertel je mij drie nieuwe verhalen. Luisteren, contact leggen, bellen en nog eens bellen. Nieuws maken doe je zelf.’ Dat is de opdracht die ik de studenten meegeef. En ik weet uit ervaring dat dat heel goed werkt!

  • Suzanne Geurts

    is sinds 2009 freelancejournalist, eindredacteur en bladenmaker bij Het Bladenatelier. In opdracht van Yard Internet ontwikkelde ze de bladformule van Yunits Magazine. Ook coachte ze de interne tekstschrijver en vormgever bij de productie van het eerste nummer, dat begin juni uitkwam.

    bladenatelier.blogspot.nl
    @SuzanneGeurts

    thumb_icon_extrainfo
    Suz; Google en de kunst van verleiden

    ‘Tja, ikweenie… Soms snap ik niet precies waar ik moet beginnen met lezen. Het blad ziet er zo druk uit,’ zei hij voorzichtig. Het was een jaar of zes geleden, en het woord ‘scanbaar’ was net uitgevonden. Artikelen moesten anders dan anders. Kort, korter, kortst. En lós dat we als redactie gingen. De kantoorlucht knetterde van de ideeën. Quizjes, kaders, top-zoveels, beeldreportages en nog meer kaders. Maar die man en zijn opmerking vergeet ik nooit meer. Met zijn lichtroze overhemd, zijn ogen bescheiden neerslaand. Een gewone accountant, een gewone jonge vader, een gewone collega. Wacht even, collega? We waren zo high van al die genres, dat we één ‘detail’ vergaten: de doelgroep van ons personeelsblad. En dat waren we niet zelf. Een taboe onder bedrijfsjournalisten en bladenmakers (en steek je vinger maar op als je dit herkent).

    Dus wat klonk het verleidelijk om van Yunits Magazine, het eerste blad over communities, de iPhone onder de magazines te maken. Ons redactieteam knakte z’n vingers al. Maar, toch. We lijnden ons stuiterende enthousiasme aan, en deden eerst een doelgroepanalyse. Wat bleek? De doelgroep is nieuwsgierig en vakgedreven, maar op social-mediagebied nog wel zoekende. Daarom kozen we voor een no-nonsenseconcept, met customer education als basis. Yunits Magazine is een vriendelijke wegwijzer. Met een rustige huisstijl en mat papier. Met veel inhoudelijke tips, onderzoeksresultaten en een leerzame test. Twitterde je je uitslag, dan kon je het ‘Handboek Communities’ winnen. Zelfs zo’n prijs is praktisch.

    Na dit introductienummer sprak de redactie intensief met klanten en andere lezers. Om te vragen wat ze interessant vonden, wat beter kan. En zo hoort het, want een blad is als een maatpak dat je telkens subtiel moet verstellen. Regelmatig hoor ik dat ‘doelgroepdenken dood is’. Maar als een nieuw bedrijfsmagazine binnen twee weken 1100 aanmeldingen en zo veel positieve Twitter-buzz oplevert, denk ik dat #doelgroepdenken nog altijd trending is.