Wie: Thomas de Heide (1991)
Wat: student, oprichter en redacteur van website Musical-Info.nl, redacteur bij De Telegraaf.
Huidige studie: Vierdejaarsstudent Fontys Hogeschool Journalistiek, specialisatie Tijdschrift.
Meest opvallende stage: als assistent van Rob van Vuure schreef hij o.a. voor 12 (magazine PvdA) en GOOISCH. Daarnaast maakte hij analyses van diverse magazines.
Deelt zijn ideeën graag via @thomasdeheide

thumb_icon_extrainfo

Hij is jong, ambitieus en gek op bladen. Kwam per toeval in het vak terecht en heeft zich voorgenomen een veelzijdig journalist en bladenmaker te worden. In gesprek met vierdejaarsstudent Thomas de Heide.

Thomas de Heide
'Ik word nooit gezien als jong broekie'

Lees hier het hele interview...

Bladengek

‘Ken je het magazine Fantastic Man? Nee? Het wordt gemaakt door het tijdschriftduo Jop van Bennekom en Gert Jonkers. Wereldwijd een succes. Het is groot, glossy en lapt eigenlijk alle bladenmakerswetten aan zijn laars. Een prachtig stijlvol magazine.’

#MaandagCoverdag

‘Mijn liefde voor magazines bracht me op het idee iedere maandag een cover van de week op Twitter te plaatsen. Hoe ik mijn keuze maak? Volstrekt willekeurig. Ik vind het gewoon leuk om mijn interesses met anderen te delen.’

Musical-Info

‘Dat delen van interesses begon al vroeg. Samen met mijn zus richtte ik op mijn vijftiende Musical-Info.nl op. Er was nog niets op dat gebied. Onze website is een succes. We worden serieus genomen, werken inmiddels met acht redacteuren en zijn bij elke musicalpremière welkom.’

Musical magazine

'Zonder enige journalistieke ervaring ontwikkelden mijn zus en ik in die tijd een musicalmagazine, een bladerbare pdf. Ruim 4.000 mensen waren op dat gratis blad geabonneerd.‘

Blik verbreden

‘Bij Musical-Info ontdekte ik dat schrijven leuk was. Ik las ook altijd veel tijdschriften, omdat bladen vaak op een originele en leuke manier verhalen brengen. Zo ben ik de studie Journalistiek in gerold.’

Ambitieus

‘Ik ben nieuwsgierig en wil tegelijk veel leren. Van zoveel mogelijk mensen. Ook tijdens mijn studie en stages. Toen we vorig jaar met onze groep een tijdschrift moesten maken, vond ik het een uitdaging om hoofdredacteur te zijn. Een uitgelezen kans om alle facetten van het vak mee te maken. Om meer journalistieke ervaring op te doen draai ik tijdens mijn vrije dagen mee op de redactie van De Telegraaf en schrijf ik als freelancer voor verschillende opdrachtgevers. Niemand die mij als een jong broekie behandelt. Iedereen ziet me als een gemotiveerde junior.’

Zoeken naar niche

‘Ik heb geen idee hoe de toekomst van ons vak eruit gaat zien. De massa aanspreken werkt steeds minder. Je zult moeten differentiëren; de niche opzoeken. Of met een thema werken. PARK is een goed voorbeeld van hoe het mis kan gaan. Het was een prachtig magazine, liefdevol gemaakt, maar de doelgroep? Als die niet bekend is, komen er geen adverteerders. Dan is je blad ten dode opgeschreven.’

Sociale Media

‘Bladen kunnen niet zonder sociale media. Je hebt Facebook en Twitter nodig om je blad gevoel te geven. Woon- en modebladen kunnen eigenlijk niet meer zonder Pinterest. Mensen zullen in de toekomst steeds vaker fan van je zijn via de sociale media. Als ze jou daar leuk of interessant vinden, zullen ze je volgen en zijn ze bereid je magazine te kopen.’

Infobesitas

‘Bladenmakers zijn nog erg aan het zoeken naar een digitale vertaalslag van hun magazine. Een bladerbare pdf is niet voldoende. Je moet zoveel meer kunnen bieden dan in print. Maar al die filmpjes, doorkliks naar Facebook of YouTube kunnen ook afleiden. Er is een overload aan informatie. Lezers weten niet meer wat ze wel of niet moeten lezen. Zorg als blad dat je de nice-to-know en need-to- know voor hen bij elkaar brengt. Maak een goede mix van internet, tablets en papier. De lezer moet zich overal thuisvoelen in jouw blad. Dat is, denk ik, het belangrijkste. Als magazine moet je altijd en overal zijn waar je lezers zijn.’

Inspiratoren

Rob van Vuure: ‘Hij is natuurlijk toch wel de bladengoeroe van Nederland. Op een dag trok ik de stoute schoenen aan en stuurde ik hem een uitgebreide mail waarin ik vertelde dat ik graag bij hem stage wilde lopen. Hij vond het prima! Dat is toch GEWELDIG! Ik heb heel veel geleerd, analyses gemaakt van diverse magazines en meegelopen op een aantal redacties. Rob is inspirerend, creatief, sturend en kan knopen doorhakken. Het was een toptijd!’ Marieke van Willigen: ‘Zij is een energieke en goede docente. Als ze merkt dat je wilt groeien in het vak, krijg je alle kansen om eruit te halen wat erin zit. En mag je experimenteren.’

Slecht magazine

‘Wat is slecht? Dat kan aan zoveel factoren liggen. Grazia is in haar soort een goed magazine. Toch is het niet mijn favoriet. Dat komt vooral omdat er vaak oud nieuws in staat. De scoops zijn vaak allang bekend via de internetkanalen.’

Goed magazine

‘Niemand kan om LINDA. heen. Of om Flow. Die bladen weten precies wat hun doelgroep wil, wat zij denkt en waar haar belangstelling ligt. Elke bladenmaker kijkt toch met een schuin oog naar deze bladen. Hoeveel LINDA. look-a-likes zijn er wel niet? Een onbekende titel waar ik heel enthousiast over ben is Fantastic Man, maar dat had ik al duidelijk gemaakt, toch?’